Virtual Design World Cup ワールドカップ賞(最優秀賞) 賞金100万円!
第1回 学生BIM&VRデザインコンテスト オン クラウド
〜 BIMとVRを駆使して先進の建築土木デザインをクラウドで競う! 〜
Theme 2011 “ SHIBUYA Bridge ” ペデストリアンブリッジデザイン 〜 新しい都市空間装置 〜
開催日時 |
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2011年 11月 4日(金) |
出席者 |
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【審査員】
池田 靖史(実行委員長、慶応義塾大学大学院 政策・メディア研究科教授/IKDS代表)
花村 義久(NPO シビルまちづくりステーション 理事長)
Kostas Terzidis(ハーバード大学 准教授)
福田 知弘(大阪大学 大学院工学研究科 環境・エネルギー工学専攻 准教授)
家入 龍太(イエイリLAB代表)
【ワークショップ講師】
傘木宏夫(NPO地域づくり工房 代表) |
「Virtual Design World Cup 〜第1回 学生BIM&VRデザインコンテスト オン クラウド〜」へのエントリー総数は58チームとなり、最終的に13カ国15チームから作品が提出されました。2011年11月4日、フォーラムエイト東京本社セミナールームにて審査会が行われ、全15作品の中からワールドカップ賞(グランプリ)および5つの審査員特別賞が選定されました。
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グランプリ ワールドカップ賞 World Cup Award |
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作品タイトル |
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The Oasis |
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チーム名 |
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金大都市研 |
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所属 |
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金沢大学 |
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ポスター(A1) |
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初めての学生BIMのコンペで、審査にもVRクラウドを使うという新しい試みにも関わらず大変意欲的な作品が世界中から寄せられたことに心から感謝したい。その意気込みに応えるべく、審査委員の間でも非常に熱の入った審査が行なわれた。審査にあたって、ポスターでの印象とVRの渋谷の街並と人ごみの中での印象は必ずしも同じでなく、入選作品の選定にも大きく影響した事は間違い無い。
入賞作品はどれも高いレベルに達しておりどれがグランプリになってもおかしくない状態だったと言って良いが、中でもチャレンジング賞になった04
Amoebaと40 the oasisの2作品が最後まで議論の対象となった。それは今後のBIMテクノロジーの建築への利用に何をもっとも期待するのかによる事が多い。
結果的に多くの評価軸や技術的観点を並行して検討して実現性の高い案を示した40
the oasisが今回のグランプリになったが、04 Amoebaの渋谷の人の流れを捉えてアルゴリズムで動く構造物のように全く新しい発想への利用に比べると、ただ多様な観点に挑戦するだけでなく、さらにそれを統合してこれまでの常識にとらわれない領域へ飛躍して欲しいとの意見があったことも付け加えておきたい。
その他にも山手線の両側を繋ぐ新しい動線が構造的にも交差点上の障害を減らすアイデアが評価された07
Shibuya Sky wayがシビルデザイン賞に。地下の風による冷却効果を大胆に形態にフィードバックする挑戦が評価された01
B-sideがビジョン賞に、オリンピックを意識した夜の表情を重視して案を作成した20
Tokyo2020が環境設計情報学賞に、渋谷の上空に有機的な形態で人の居場所を提案した35 Hatching
the futureがベスト待ち合わせ賞に選ばれた。
審査委員会
(英訳)
This is the first international competition sponsored by forum 8 related
to new visualization technologies. In particular, the use the BIM and VR
were of high interest in this new competition. The jury appreciated all
projects as they all exhibited so many diverse and fresh ideas coming from
all over the world. We appreciate your interest in this competition.
Given the diverse uses of the tools as well as the multitude of design
approaches, the jury had a heated discussion in its effort to choose a
winning entry. One of the points discussed in the jury process was the
difference in impression of a project when viewed as a 2D versus as in
VR. This had a special weight in the understanding and appreciation of
the projects. So, for the future it is good to not only show the VR but
also the real world situation in which the project applies to. All of the
awards are of high level and we can say that they all have the possibility
of getting the grand prix especially entry number 40 OASIS and entry number
04 AMOEBA. Both remained final competitors in the debate and that directed
the discussion of the jury towards the potential implementation of VR in
architecture.
As a result, today, number 40 OASIS got the Grand Prix award because they
had a diverse point of view, used a range of tools, and developed a realistic
idea. On the other hand they had some criticism concerning their architectural
solution. It did not display any uniqueness or formal qualities that would
justify its architectural dimension. Rather the formal solution was rather
conservative and ordinary. Compared to the movable structure of the entry
04, the jury felt that while AMOEBA used less tools and exhibited structural
and pedestrian problems, it did have a seminal idea as it exhibited the
notion of time throughout an architectural structure. The jury felt that
motion and kinetics are of paramount importance for the future of architecture
and could address issues of flexibility, adjustability, and plasticity.
In addition, four more projects did catch the attention of the jury. Shibuya
Sky Way received the Civil Design Award for its innovative idea of connecting
two antithetical sides of Shibuya. By connecting the two sides they were
able to unify Shibuya as a neighborhood as opposed to a railway station.
B-Site project was awarded the Enorasis award because of its formal qualities
related to the use of wind as a feedback guide. Tokyo 2020 received an
Environmental Design and Information Technology award for exhibiting the
city of Tokyo in its Olympic competition. Also, its use of lighting colors
was of great importance as it addressed the issues of nightscape. Finally,
Hatching the Future received the Challenging award for its organic form
and comfort for the pedestrians.
On behalf of the Jury for the Virtual Design World Cup we would like to
congratulate all entries for their wonderful, seminal, and important work.
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Day2 |
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第5回 国際VRシンポジウム 2011年11月16日(水) 品川フロントビル |
13:40-14:20
Virtual Design World Cup 第1回 学生BIM&VRデザインコンテスト 授賞式
受賞作品発表、各審査員による講評 |
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▲ポスターセッションの様子 |
▲フォーラムエイト代表取締役社長
伊藤裕二による開会挨拶 |
▲審査委員長の池田靖史氏による挨拶 |
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▲各作品のスクリプトおよび
VRデータを閲覧しながらのディスカッション |
▲グランプリ作品の最終選定では
白熱した意見交換が行われた |
▲左から家入龍太氏、花村義久氏、
福田知弘氏、池田靖史氏、Kostas Terzidis 氏、
傘木宏夫氏 |
シビルデザイン賞
Civil Design Award |
審査員: |
花村 義久 氏(NPO シビルまちづくりステーション 理事長) |
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作品タイトル |
: |
Shibuya Sky Way |
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チーム名 |
: |
日本大学理工学部 土木工学科
構造・デザイン研究室 |
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所属 |
: |
日本大学 |
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ポスター(A1) |
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ベスト待ち合わせスポット賞
Best Rendez-vous Place Award |
審査員: |
吉川 弘道 氏(東京キ市大学 総合研究所 地震リスクマネジメント研究室 教授) |
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作品タイトル |
: |
Hatching the Future |
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チーム名 |
: |
WEdoit |
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所属 |
: |
香港理工大学/中国 |
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ポスター(A1) |
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審査員: |
Kostas Terzidis 氏(ハーバード大学 准教授) |
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作品タイトル |
: |
B-side |
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チーム名 |
: |
isue-y |
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所属 |
: |
芝浦工業大学 |
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ポスター(A1) |
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環境設計情報学賞
Environmental Design and Information Technology Award |
審査員: |
福田 知弘 氏(大阪大学 大学院工学研究科 環境・エネルギー工学専攻 准教授) |
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作品タイトル |
: |
Tokyo2020 |
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チーム名 |
: |
筑夢隊 |
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所属 |
: |
上海大学/中国 |
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ポスター(A1) |
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チャレンジング賞
Challenging Award |
審査員: |
山梨 知彦 氏(日建設計 設計部門代表) |
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作品タイトル |
: |
Amoeba |
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チーム名 |
: |
慶應義塾大学SFC 池田靖史研究室 |
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所属 |
: |
慶應義塾大学大学院 |
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ポスター(A1) |
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